این روزها، موج جدیدی از رقابت، میان فروشندگان دیجیتال بازی‌ها به راه افتاده است که توجه بسیاری را به خود جلب می کند. با تاسیس فروشگاه اپیک گیمز استور و عرضه انحصاری بازی پرطرفدار و محبوب Fortnite از طریق این شبکه، جنگ و جدال بر سر بهترین شبکه پلتفرم رایانه شخصی میان Epic Games و استیم آغاز شد.
ابسیاری از افراد هستند که از اهمیت این مسئله مطلع نیستند وبه نظر آنها این موضوع اهمیت چندانی ندارد و به‌هرحال فروشگاه هرچه که باشد مهم تنها خرید بازی مورد نظر مااست، بایددر نظر بگیرند که به هیچ عنوان این گونه نیست و مشکل اصلب اینجاست که استورهای دیجیتالی کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به «پلتفرم» هستند و همین موضوع احتمالاً باعث خواهد شد تا رقابتی عجیب‌وغریب و تقریباً بی‌معنی که به‌شدت هم به ضرر گیمرها خواهد بود به وجود بیاید. فقط این موضوع را در نظر بگیرید که برخی از فروشگاه‌ها، بازی‌هایی را در انحصار خودشان نگه‌دارند و برخی دیگر حتی سرورهای بازی را هم در انحصار بگیرند و اجازه ندهند تا افرادی که بازی‌های خود را از فروشگاه‌های دیگر خریداری کرده‌اند، چنین روش‌های رقابت باعث می‌شوند تا اهمیت انتخاب یک فروشگاه برای خرید بازی‌ها و یا حتی استفاده از کلاینت‌های انحصاری ناشران بزرگ مشخص شود. هرچند که چنین انتخابی، ممکن بود تا پیش‌ازاین کاملاً بی‌معنی باشد و هیچ انتخاب خاصی برای انتخاب محل تهیه‌ی بازی‌های دیجیتال وجود نداشته باشد ودلیل آن هم این بود که طی چند ساله اخیر هیچ رقیب بزرگی برای استیم وجود نداشته است.
اگرچه، در این میان غول های بازی سازی نظیر شرکت بلیزارد، الکترونیک آرتز و یوبی سافت برای عرضه بازی های خود اقدام به ساخت شبکه اختصاصی کردند، اما برخلاف فروشگاه استیم، بخش فروشگاه دیجیتالی آن ها صرفا برای فروش عناوین خود در نظر گرفته شده و بازی های سایر استودیوها و شرکت ها در این فروشگاه های اینترنتی دیده نمی شود. به علاوه، رقبای قدرتمندی همچون مایکروسافت با تاسیس فروشگاه های مختلف اعم از ویندوز استور، خواهان شکست استیم بودند، ولی بنا به دلایلی در این مسیر موفق نشدند.
حال، با وجود اینکه شبکه استیم به عنوان محبوب ترین و پرمخاطب ترین شبکه پلتفرم رایانه شخصی یاد می شود، شرکت خلاق و توانمند اپیک گیمز با تاسیس فروشگاه اختصاصی خود به نام Epic Games Store رسما رقابت و نبرد با استیم را آغاز کرد و با اتخاذ سیاست های متفاوت که در نهایت به نفع بازی سازان تمام می شود، به دنبال جذب توسعه دهندگان و بازیکنان پلتفرم پی سی به سمت خود است.

همه چیز از عرضه تازه ترین اثر ویدیویی شرکت اپیک گیمز به نام Fortnite آغاز شد. زمانی که شرکت ولو چیزی در حدود ۳۰ درصد از درآمد حاصل از فروش کلی بازی و حتی سیستم پرداخت درون برنامه ای را به خود اختصاص داده و تنها ۷۰ درصد باقی مانده را در اختیار سازنده قرار می دهد. سیاستی که شرکت اپیک گیمز در همان اول کار با آن مخالفت کرد و برای تخصیص ۱۰۰ درصدی درآمد حاصل از فروش بازی به خود، به اجبار عنوان فورت نایت را از طریق لانچر اختصاصی به دست بازیکنان و کاربران پلتفرم پی سی رساند. این موضوع برای عرضه نسخه موبایلی و سیستم عامل اندروید بازی نیز صادق است.
به نظر می رسد که عرضه بازی فورت نایت از طریق لانچر اختصاصی زمینه را برای تاسیس اولین فروشگاه آنلاین شرکت اپیک گیمز به نام Epic Games Store فراهم کرده است. به عبارتی، از آنجا که Fortnite به عنوان محبوب ترین بازی حال حاضر شناخته می شود و به لطف ارائه گیم پلی مهیج از سبک بتل رویال، روزانه میلیون ها بازیکن را به خود سرگرم می کند، شرکت اپیک گیمز مواضع خود را مشابه مواضع قبلی شرکت ولو دید و بدین خاطر، در نظر دارد که راه ۱۵ ساله استیم را یک شبه طی کند و به صدرنشینی این شبکه در پلتفرم رایانه شخصی خاتمه دهد. البته، نباید فراموش کرد که استیم همان شبکه پانزده سال قبل نیست و اپیک گیمز استور با شبکه کنونی استیم که از قدرت و محبوبیت فوق العاده بالایی برخوردار است، به رقابت می پردازد.
موضوع بعدی که به‌شدت به توسعه‌دهنده پسند شدن فروشگاه Epic Games کمک می‌کند، سهم ۸۸ درصدی ناشران از فروش محصولات خود بر روی این استور است. قطعاً با سهم ۹۰ درصدی ناشران از دیسکورد، برخی فکر می‌کنند که چرا باید بر روی اپیک گیمز سرمایه‌گذاری کرد و از دو درصد سهم بیشتر غافل شد؟ پاسخ بسیار ساده است: اپیک گیمز در حال حاضر به یک انجین بازی‌سازی شدیداً قدرتمند و موفق و همچنین مشهورترین بازی آنلاین فعلی دسترسی دارد و این یعنی حضور در این فروشگاه، بدون هیچ استثنائی یعنی احتمال بسیار زیاد دیده شدن بازی شما و پشتیبانی قوی اپیک گیمز و حتی فورتنایت. این‌که یک ناشر ترجیح دهد تا ۲ درصد سهم بیشتر دریافت کند یا با همان ۸۸ درصد سهم، چند برابر بیشتر به چشم بیاید و تبلیغ شود، قطعاً به نظر خود توسعه‌دهندگان و سیاست‌های مالی آن‌ها بستگی دارد.
Epic Games حتی اگر هیچ کاری هم نکند، از نظر سرمایه‌گذاری و اقتصادی، یک محل مطمئن برای ورود کمپانی‌ها و استودیوهای جدید است. ارزش ۱۵ میلیارد دلاری این کمپانی در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که اگر قرار است سرمایه‌ی خود را به صنعت ویدیو گیم تزریق کنند، اپیک گیمز یکی از مطمئن‌ترین مکان‌های ممکن خواهد بود. با توجه به ارزش هنگفت مالی این کمپانی، سودآوری سرمایه‌ها در آن بسیار سریع و فراوان و در نتیجه، تزریق سرمایه به این کمپانی بسیار زیاد خواهد بود که چنین خبری می‌تواند از همین حالا بسیاری را مطمئن کند که اپیک گیمز، به‌زودی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و استیم و دیسکورد باید فکری به حال خودشان بکنند.
خارج از بحث اعداد و ارقام، اپیک گیمز سازوکارهای مختلف بسیاری را در عناوین خود گنجانده است. برای مثال وجود سیستم پشتیبانی از ناشر که می‌تواند باعث ارتباط بین ناشران و ایجاد یک سیستم حمایتی برای ناشران جدید و حتی بزرگ شود. مثال ساده‌ای که خود اپیک گیمز برای توضیح روش کار این سرویس می‌دهد، این است که برای مثال یک بازیکن فورتنایت، قبل از خرید V-Buck (واحد پول بازی Fortnite) یک ناشر را انتخاب می‌کند تا بخشی از پولی که او برای خرید این V-Buck ها خرج می‌شود، به دست ناشر انتخابی برسد. حال با توجه به درصدی که از قبل توسط اپیک گیمز و یا حتی توسعه دیگر برای این پول حمایتی تعیین‌شده، مقداری از این پول به ناشر حمایت‌شده می‌رسد. برای مثال اگر سهم یک توسعه‌دهنده ۵ درصد از هزینه‌ی فروش محصولات باشد (دقت کنید که حداقل میزان سهم یک توسعه‌دهنده در این سرویس ۵ درصد است)، با خرید ۱۰ هزار V-Buck، ۵ دلار به‌حساب این توسعه‌دهنده واریز خواهد شد. چنین چیزی باعث می‌شود تا ارتباط بین توسعه‌دهندگان افزایش یابد و حتی با این سیستم، مخاطبان و طرفداران هریک از توسعه‌دهندگان، بازی‌هایی را به‌رایگان دریافت کنند.
این‌ها همه مقدمه‌ای بود برای اینکه بگویم اپیک گیمز سیاست اصلی خود را بر روی انحصاری کردن بازی‌هایش گذاشته؛ البته نه‌تنها بازی‌ها، بلکه حتی سرورهای برخی از آن‌ها را هم تحت مالکیت درآورده است! اگر می‌خواهید بپرسید که چرا تا قبل از این‌که استیم همه‌چیز را در انحصار خودش نگه داشته بود کسی ایرادی نمی‌گرفت و همه‌چیز عادی بود، پاسخ این است که در آن زمان، استیم تنها فروشگاه بازی‌های دیجیتال بر روی پلتفرم پی سی بود و چیزی به نام انحصار وجود نداشت؛ اما حالا که تعداد این فروشگاه‌ها هرروز در حال افزایش است، انحصار هم به وجود آمده است. بازی‌های فعلی در انحصار اپیک گیمز، با وجود تعداد کمشان، ارزش تجربه کردن را دارند. بازی جدید Supergiant Games به نام Hades، یک بازی مستقل خوش‌ساخت و متفاوت به نام Ashen و چندین بازی دیگر، همگی تنها در انحصار این استور قرار دارند و حتی یکی از بازی‌های استیم هم صفحه‌ی خود را از استیم حذف کرده است و حالا تنها در پلتفرم انحصاری اپیک گیمز فعال است.
علاوه بر این، کاربران این فروشگاه قادرند تا هر دو هفته، دو بازی جدید را به‌صورت رایگان از این فروشگاه دانلود کنند و در مدتی که این بازی‌ها در این فروشگاه رایگان هستند (به مدت دو هفته)، به تجربه‌ی آن‌ها بپردازند و در صورت تمایل آن‌ها را خریداری کنند. چنین ویژگی جالبی باعث می‌شود تا حتی برای تجربه‌ی رایگان برخی بازی‌ها هم که شده، به نصب لانچر اپیک گیمز و عضویت در این استور بپردازند.
ا این تفاسیر، احتمالاً استیم به شریک پرمنفعت‌تری برای توسعه‌دهندگان تبدیل خواهد شد. هرچند که این بندهای جدید، هیچ سودی به حال توسعه‌دهندگان مستقل ندارند و همه‌چیز با همان شرایط ثابت ۷۰ به ۳۰ باقی‌مانده است که احتمالاً باعث مهاجرت این توسعه‌دهندگان از استیم به استورهای دیگر خواهد شد. علاوه بر بی تأثیر بودن این بندهای جدید برای سازندگان کوچک، این موضوع را هم در نظر بگیرید که تغییر در قوانینی که سال‌ها دست‌نخورده بوده اند، به این معنی است که Valve قرار نیست Half-Life 3 و یا یک بازی به اندازه‌ی کافی خوب را -حداقل در آینده‌ی نزدیک- منتشر کند و بهتر است به همان بازی‌های قدیمی و CS: GO که به تازگی رایگان شده است، بسنده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *